اخبار روزفناوری

چیپست A18 اپل در همه مدل‌های آیفون 16 یافت می‌شود، بنابراین آیا این بدان معناست که هیچ تفاوتی بین نسخه‌های «Pro» و غیر Pro وجود ندارد؟

چیپست A18 اپل در همه مدل‌های آیفون 16 یافت می‌شود، بنابراین آیا این بدان معناست که هیچ تفاوتی بین نسخه‌های «Pro» و غیر Pro وجود ندارد؟

دستگاه‌های «Pro» و «غیر حرفه‌ای» آیفون‌های اپل در چند سال اخیر تفاوت‌های بیشتری را با چیپ‌ست‌ها تجربه کرده‌اند، به طوری که این شرکت مدل‌های گران‌تر را ترجیح می‌دهد و آنها را به مدل‌های توانمندتر تبدیل می‌کند. سیلیکون این تفاوت‌ها در خانواده آیفون 13 مشاهده شد، جایی که آیفون 13 پرو و ​​آیفون 13 پرو مکس با یک پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای مجهز شدند، در حالی که مدل‌های معمولی تنها دارای بخش 4 هسته‌ای بودند.

این تضاد با عرضه‌های متوالی برجسته‌تر بود، زیرا آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس بیشترین تفاوت را با استفاده از A17 Pro، اولین SoC 3 نانومتری اپل، داشتند. در مقایسه، آیفون 15 و آیفون 15 پلاس با A16 Bionic قدیمی‌تر، یعنی همان SoC که آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس را تامین می‌کند، رفتار می‌کنند. با نگاهی به این روند، آیا طیف آیفون 16 به این رویه ادامه خواهد داد یا اپل A18 را به صورت استاندارد در کل خط تولید می آورد؟ اجازه دهید دریابیم.

کد iOS فاش شده نشان می دهد که تمام مدل های آیفون 16 دارای A18 خواهند بود، اما شاید اپل یک سورپرایز در انتظار ما باشد

در ماه دسامبر، به‌روزرسانی iOS 18 اپل، که در آن زمان با نام رمز «کریستال» شناخته می‌شد، اشاره به چهار مدل عرضه نشده آیفون 16، با اطلاعات اضافی که ادعا می کند هر چهار مدل دارای A18 هستند. کد فاش شده هیچ گونه «Pro» چیپست را فاش نکرد، اما وجود آن را باطل نمی کند. یک شایعه اولیه در مورد ادعای A18 Pro صحبت کرد امتیاز در Geekbench 6، که در آن زمان بالاترین امتیاز تک هسته‌ای را برای سیلیکون گوشی‌های هوشمند داشت اما کندتر از Snapdragon 8 Gen 4 بود.

این امتیاز به تنهایی وجود A18 Pro را نشان می‌دهد و اینکه ممکن است منحصراً برای سوخت آیفون 16 پرو و ​​آیفون 16 پرو مکس استفاده شود. علاوه بر این، اپل در صورت عرضه چهار مدل گوشی هوشمند با چیپست مشابه، فروش زیادی را برای مدل‌های گران‌تر از دست خواهد داد. به طور طبیعی، رویکرد مشهود افزایش تعداد ویژگی‌های انحصاری نسخه‌های «Pro» است تا مشتریان ابتدا به سراغ آن‌ها بروند. با این حال، هنوز توضیح نمی‌دهد که A18 ما را کجا می‌گذارد، اما ممکن است پاسخی داشته باشیم.

آیا A18 معمولی می‌تواند مبتنی بر A17 Pro باشد اما انبوه بر اساس فناوری بهبود یافته 3 نانومتری TSMC تولید شود؟

با توجه به اینکه اپل معمولاً از چیپ‌ست‌های سری A سال گذشته خود در نسخه‌های پایه و پلاس سال آینده مجدداً استفاده می‌کند، اگر A17 Pro به آیفون 16 و آیفون 16 پلاس برسد، تعجب‌آور نخواهد بود. با این حال، به جای اینکه آن را A17 Pro بنامیم، تصور می کنیم که اپل آن را A18 می نامد، زیرا این شرکت می تواند مانند M4. نسخه به روز شده فناوری 3 نانومتری غول نیمه هادی تایوانی نه تنها بازدهی بهتری دارد، بلکه عملکرد کلی بهتری را نیز نسبت به گره قدیمی «N3B» ارائه می دهد که بسیار گران بود.

برای کسانی که به یاد نمی آورند، هزینه حذف نوار برای M3، M3 Pro، و M3 Max 1 میلیارد دلار را لمس کرد، و این ممکن است به دلیل این باشد که اپل تنها شرکتی است که اولین نسخه 3 نانومتری TSMC را به کار می گیرد. اکنون تنها کاری که شرکت باید انجام دهد این است که طراحی چیپست A17 Pro با دو هسته اورست با کارایی بالا و چهار هسته Sawtooth را ارائه دهد، نام دیگری را به کار ببرد و TSMC بقیه کارها را انجام خواهد داد. به خاطر داشته باشید که A17 Pro که در آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس اجرا می‌شود به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند Apple Intelligence را اجرا کند، بنابراین در مورد قابلیت‌های A18 زمانی که به قسمت داخلی آیفون 16 و آیفون 16 پلاس مجهز می‌شود، تردیدی وجود ندارد.

چه مشخصات A18 و A18 Pro دیگری را باید منتظر باشیم؟

برای A18 Pro، گزارش داده‌ایم که CPU Cluster نسبت به A17 Pro بدون تغییر باقی می‌ماند، با چیپست دو عملکرد و چهار هسته کارآمد. با این حال، کسانی که انتظار افزایش تعداد کل هسته‌های GPU را داشتند، متأسفانه انتظار می‌رود همانند نسخه قبلی خود باقی می ماند، اگرچه معماری بهبود یافته باید عملکرد مناسبی را در تست های متمرکز بر CPU و GPU ایجاد کند. به هر حال، به M4 نگاه کنید – این فقط یک نسل از M3 جلوتر است، اما به طور جامع در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در حالی که در مقابل M3 Pro و Snapdragon X Elite برتری کامل دارند.

da86db8cd9bed8b3d8aa a18 d8a7d9bed984 d8afd8b1 d987d985d987 d985d8afd984d987d8a7db8c d8a2db8cd981d988d986 16 db8cd8a7d981d8aa d985 66b796220bf2e

همچنین، شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه موتور عصبی A18 قدرتمندتر از M4، که امکان تولید سریعتر روی دستگاه را فراهم می کند. قابلیت های هوش مصنوعی این ممکن است امکان پذیر باشد زیرا گفته می شود اپل اندازه های قالب بزرگتر را برای چیپست های آینده خود انتخاب کنید، و فضای کافی برای رزرو موتور عصبی بزرگتر باقی بگذارید. با این حال، صرف نظر از این ارتقاها، یکی از زمینه‌هایی که اپل نباید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند، ترکیب یک راه‌حل حرارتی توانمند است، در غیر این صورت این شرکت عملکرد زیادی را روی میز باقی می‌گذارد. در مورد نتیجه گیری ما، ما قویاً معتقدیم که A18 و A18 Pro در مدل های مختلف آیفون 16 ارائه خواهند شد، اما اگر نظر دیگری دارید، نظرات خود را در نظرات بگذارید و در نظرسنجی زیر شرکت کنید.

آیا اپل از همان چیپست A18 برای همه مدل‌های آیفون 16، یا یک نوع Pro وجود خواهد داشت؟
این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا